ADAPTACE DÍTĚTE
ADAPTACE DÍTĚTE DO MATEŘSKÉ ŠKOLY
Abychom omezili nepříjemné pocity na minimum, prochází všechny děti v naší MŠ tzv. adaptací.
Má-li si dítě zvyknout bez problémů na nové prostředí, potřebuje k tomu určitý čas. Každé dítě je jiné, a proto i doba "zvykání" je různě dlouhá, obvykle je to 6 týdnů.
V této době musí malý človíček vyřešit spoustu úkolů, aby mohl poprvé v životě zůstat delší dobu sám, bez maminky, jinde než doma a při tom být spokojený a cítit se bezpečně.
Nejprve dochází dítě do mateřské školy s maminkou, pohrát si.
Po určité době nastane den, kdy maminka na chvíli odejde a dítě nechá ve třídě samo. Dítěti je však NUTNÉ říci, kdy za ním zase přijde a DODRŽET slib. Dítě se v tu dobu setkává se situací, kdy není středem pozornosti, protože ve třídě je více dětí a jen jedna paní učitelka.
Jakmile získá pocit bezpečí, je sebejisté a spokojené, nadchází poslední fáze adaptace tj. "zvyknout si na myšlenku, že bude spinkat jinde, než ve své postýlce."
Tento úkol je pro děti velmi obtížný a je potřeba se na jeho zvládnutí dobře připravit. Maminka i paní učitelka budou s dítětem dopředu mluvit o tom, že taková situace nastane, je dobré pomoci mu vybrat hračku do postýlky a pyžamko.
Měli bychom společnými silami vytvořit takovou atmosféru, aby se Vaše dítě těšilo na den, kdy bude poprvé spinkat. Teprve odchází-li dítě se samozřejmostí do postýlky, spokojeně z ní vstává a odchází si hrát, teprve tehdy můžeme prohlásit, že je adaptace úspěšně u konce.
PŘIPRAVENOST NA MATEŘSKOU ŠKOLU
Před nástupem dítěte do mateřské školy mají rodiče dotazy "Co tedy dítě potřebuje znát a umět?" Všichni patrně známe základní dovednosti, které v minulosti umožňovaly dětem vstup do mateřské školy.
- znát své jméno
-
umět se oblékat i svlékat
-
umět se najíst
-
udržovat čistotu
-
umět si vyčistit nos
-
respektovat pokyny dospělého
-
umět říci, co potřebuji
-
dodržovat základy slušnosti ... atd.
KDYBYCHOM MĚLI VZÍT BOD PO BODU PŮVODNÍ POŽADAVKY A POROVNAT JE S DNEŠNÍM STAVEM:
-
na své jméno dítě většinou nereaguje
-
dítě se posadí a čeká, tak jako panenka, a nechá se obléknout. Většinou ani neví, co kam patří
-
dítě nezná běžná jídla a je potřeba ho motivovat, přesvědčovat a krmit nebo dokrmovat
-
rodiče přicházejí s požadavkem, aby bylo do školky přijato dítě s plenami
-
dítě se ani nepokouší utřít si nos, rovnou přijde za učitelkou s tekoucím sekretem
-
dítě nerespektuje žádné pokyny na první oslovení, je nutné oslovit ho několikrát a ještě to mnohdy nestačí
-
většina dětí s nikým z nového prostředí nekomunikuje nebo až po delší době
Co má dítě znát při vstupu do MŠ
- Snažit se oblékat a svlékat
- Vydržet sedět při jídle u stolu
- Najíst se lžící, popřípadě příborem, pít ze skleničky
- Zvládat základní hygienické návyky – umýt si ruce mýdlem, utřít se od ručníku, ovládat kohoutek v umývárně
- Používat WC – včas dojít na WC, umět se samostatně utírat
- Používat kapesník
- Zvládnout chůzi po schodech
- Dorozumět se s ostatními
Co dítěti ulehčí adaptaci před vstupem do MŠ:
- Dítě by nemělo být izolované od dětí – pravidelně chodit mezi děti
- Zvykat dítě na hlídání cizí osoby
- Upevňovat u dětí dovednosti a vést je k samostatnosti při sebeobsluze – nechat dítě samostatně oblékat a jíst (nekrmit)
- Při všech činnostech nechat dítěti dostatek času a nespěchat
- Ponechat dítěti dostatečný prostor pro hru a seberealizaci
- Důsledně vést děti k úklidu hraček
- Vymezit si čas pro čtení pohádek, vést děti k vnímání a porozumění čteného slova
- Povídat si s dítětem o jeho zážitcích i problémech
- Pravidelně dítě oceňovat
- Vyvarovat se výhružkám
- Nechat děti samostatně řešit problémy
- Stravování v mateřské škole – v MŠ je pestrá strava, složená se zeleniny, ovoce, masa, ryb…Děti zásadně do jídla nenutíme, jen nabízíme, aby alespoň část snědly.
Co by se nemělo nikdy dělat :
- Nenechat se obměkčit a být důslední – pokud rozhodnete, že dítě půjde do MŠ – nepolevovat.
- Nestrašit dítě pobytem v MŠ
- Nelhat o délce pobytu dítěte v MŠ – kdy ho vyzvednete
- Neopakujte dítěti stále, že má být hodné.
- Zvykejte své děti na pestrou stravu.
- Učte děti s kousat ze čtvrtky nebo půl krajíce chleba.
- Nedávejte dětem do školky vlastní svačinu. Ostatním dětem pak nelze vysvětlit, PROČ oni mají ochutnat a ON nemusí.