Jdi na obsah Jdi na menu
 

 



Adaptace dítěte do mateřské školy

Abychom omezili nepříjemné pocity na minimum, prochází všechny děti v naší mateřské škole tzv. adaptací. Má-li si dítě zvyknout bez potíží na nové prostředí, potřebuje k tomu určitý čas. Každé dítě je jiné, a proto i doba "zvykání" je různě dlouhá. Obvykle je to 6 týdnů. V této době musí dítě vyřešit spoustu úkolů, aby mohlo poprvé v životě zůstat delší dobu samo, bez maminky v cizím prostředí a při tom být spokojeno a cítit se bezpečně.
      Nejprve dochází dítě do mateřské školy s maminkou si pohrát. Po určité době nastane den, kdy maminka na chvíli odejde a dítě nechá ve třídě samo. Dítěti je však NUTNO říci, kdy za ním opět přijde a DODRŽET slib. Dítě se v tu dobu setkává se situací, kdy není středem pozornosti, protože ve třídě je více dětí a jen jedna paní učitelka.
       Jakmile získá pocit bezpečí, je sebejisté a spokojené, nastává poslední fáze adaptace tj. zvyknout si na myšlenku, že bude spát jinde, než ve své posteli. Tento úkol je pro děti velmi obtížný a je potřeba se na jeho zvládnutí dobře připravit. Maminka i paní učitelka budou s dítětem dopředu mluvit o tom, že taková situace nastane, je dobré pomoci mu vybrat pyžamo, případně hračku.
       Měli bychom společnými silami vytvořit takovou atmosféru, aby se Vaše dítě těšilo na den, kdy bude poprvé spinkat. Teprve pokud dítě odchází se samozřejmostí do postýlky, spokojeně z ní vstává a odchází si hrát, pak lze prohlásit, že adaptace je úspěšně u konce.

Připravenost na mateřskou školu

Před nástupem dítěte do mateřské školy mají rodiče dotazy: "Co tedy dítě potřebuje znát a umět?" Všichni patrně známe základní dovednosti, které v minulosti umožňovaly dětem vstup do mateřské školy.

  • znát své jméno;

  • umět se oblékat i svlékat;

  • umět se najíst;

  • udržovat čistotu;

  • umět si vyčistit nos;

  • respektovat pokyny dospělého;

  • umět říci, co potřebuji;

  • dodržovat základy slušnosti apod.

Kdybychom měli vzít bod po bodu původní požadavky a porovnat je s dnešní situací:

  • na své jméno dítě většinou nereaguje;

  • dítě se posadí a čeká, tak jako panenka, a nechá se obléknout - většinou ani neví, co kam patří;

  • dítě nezná běžná jídla a je potřeba ho motivovat, přesvědčovat a krmit nebo dokrmovat;

  • rodiče přicházejí s požadavkem, aby bylo do školky přijato dítě s plenami;

  • dítě se ani nepokouší utřít si nos, rovnou přijde za učitelkou s tekoucím sekretem;

  • dítě nerespektuje žádné pokyny na první oslovení, je nutné oslovit ho několikrát a ještě to mnohdy nestačí;

  • většina dětí s nikým z nového prostředí nekomunikuje nebo až po delší době.

 

Co má dítě znát při vstupu do MŠ:

  • snažit se oblékat a svlékat;

  • vydržet sedět při jídle u stolu;

  • najíst se lžící, popřípadě příborem, pít ze skleničky;

  • zvládat základní hygienické návyky – umýt si ruce mýdlem, utřít se od ručníku, ovládat kohoutek v umývárně;

  • používat WC – včas dojít na WC, umět se samostatně utírat (NEPOUŽÍVAT PLÍNKY, UDRŽET STOLICI);

  • používat kapesník;

  • zvládnout chůzi po schodech;

  • dorozumět se s ostatními.

 

Co dítěti ulehčí adaptaci před vstupem do MŠ:

  • dítě by nemělo být izolované od dětí – pravidelně chodit mezi děti;

  • zvykat dítě na hlídání cizí osoby;

  • upevňovat u dětí dovednosti a vést je k samostatnosti při sebeobsluze – nechat dítě samostatně oblékat a jíst (nekrmit);

  • při všech činnostech nechat dítěti dostatek času a nespěchat;

  • ponechat dítěti dostatečný prostor pro hru a seberealizaci;

  • důsledně vést děti k úklidu hraček;

  • vymezit si čas pro čtení pohádek, vést děti k vnímání a porozumění čteného slova;

  • povídat si s dítětem o jeho zážitcích i problémech;

  • pravidelně dítě oceňovat;

  • vyvarovat se výhružkám;

  • nechat děti samostatně řešit problémy;

  • stravování v mateřské škole – v MŠ je pestrá strava, složená se zeleniny, ovoce, masa, ryb… Děti zásadně do jídla nenutíme, jen nabízíme, aby ochutnaly a alespoň část snědly.

 
Čeho se vyvarovat:
  • nenechat se obměkčit a být důslední – pokud rozhodnete, že dítě půjde do MŠ – nepolevovat;

  • nestrašit dítě pobytem v MŠ;

  • nelhat o délce pobytu dítěte v MŠ – kdy ho vyzvednete;

  • neopakujte dítěti stále, že má být hodné;

  • zvykejte své děti na pestrou stravu;

  • učte děti s kousat ze čtvrtky nebo půl krajíce chleba;

  • nedávejte dětem do školky vlastní svačinu, ostatním dětem pak nelze vysvětlit, proč oni mají ochutnat a on nemusí.